Deze les introduceert leerlingen aan vier basis 3D-vormen (bol, cilinder, kubus en torus) en de Translate-transformatie om objecten op een 3D-rooster te verplaatsen
1. Leerdoelen omvatten:
Begrip van 3D-coördinaten en positieve/negatieve getallen 1.
Gebruik van commentaren om code te organiseren en kleuraanpassingen voor debugging 13.
Toepassing van wiskundige concepten zoals geometrie en coördinatenstelsels 1.
De les sluit aan op diverse onderwijsstandaarden, waaronder:
Classificatie van vormen (3.G.A) en ruimtelijk redeneren (HSG.MG.A.1) 1.
Praktische voorbeelden zoals 3D-printen en architectuur 2.
Benodigde voorkennis: Basisvaardigheden in 3D-vormen, getallenlijnen en coördinatenroosters 1.
Introductie van 3D-modellering via praktische activiteiten (bijv. bouwen met blokken) 2.
Demonstratie van basisvormen en het effect van parameters (bijv. grootte) 2.
Navigatie in BlocksCAD en gebruik van Translate-blokken (assen X, Y, Z) 2.
Uitleg van positieve/negatieve richtingen (gestreepte lijnen = negatief) 2.
Leerlingen bouwen eigen modellen (bijv. robot of sneeuwpop) zonder exacte afmetingen 3.
Creativiteit en experimenteren worden aangemoedigd 3.
Commentaren toevoegen: Dubbelklik op een blok of gebruik het "?"-icoon 3.
Kleurtransformaties: Verander kleuren voor individuele vormen of groepen 3.
Ongedaan maken/Herhalen: Gebruik de knoppen of toetscombinatie Ctrl+Z 3.
Video's: Introductievideo's over basisvormen en codeorganisatie 1.
Voorbeeldmodellen: Robot, rups en kubushoeken ter inspiratie 1.
Deze samenvatting is gebaseerd op de sleutelconcepten en lesstructuur uit het document
123.